Pite Byggnadsvårds blogg

Om bloggen

Här delar jag med mig av tankar och idéer som rör byggnadsvård, gamla ting, trädgård och mycket annat som kommer i min väg.

En tur till Falun

Hembygd, museum & utflyktsmålPosted by Erica Duvensjö Wed, November 11, 2015 08:41:57

I mitten av september var jag i Västerås på 60-årskalas. Samtidigt passade jag på att besöka leverantörer och förkovra mig i de besöksmål som kantade min resa.

Första besöksmålet ut var Falun och området runt gruvan. Då museet stängt för dagen tog jag en promenad med kameran i högsta hugg.

Denna klockstapel är byggt ovanför ett schakt. I byggnaden finns en klocka som med jämna mellanrum ringde då vattnet pumpades ut från gruva. Tystnade klockan var det fara och färde - vattnet hade då slutat pumpas ut.

På området finns också Falu rödfärgs kontor, självklart målat med den klassiska rödfärgen.

Här visas också pigmentets väg från gruva till färdig rödfärg...

... och vilka kulörer som finns att måla fasaden med.

Tyvärr hade detta pittoreska café stängt för dagen, annars hade det suttit fint med en kopp värmande kaffe i det gröna.

Förutom gruvområdet tog jag också en tur genom stan, förbi de gamla byggnaderna som förskönar Falun...

... och förbi Bryggcafét i Falun som inryms i den gamla brandstationen vackert beläget invid ån.

Må gott och ta hand er!

• Comments(0)//www.pitebyggnadsvard.se/#post252

Från Piteå till Rhodos

Hembygd, museum & utflyktsmålPosted by Erica Duvensjö Wed, October 07, 2015 19:40:00
Eftersom vi jobbar under hela högsommaren så valde vi i år att ta en något senare semester och bege oss till Grekland och ön Rhodos.
Med all inklusive, ett mysigt hotell med tillhörande poolområde och närheten till havet blev resan riktigt lyckad.
Eftersom vi hade endast 1 vecka på oss att både slappa, äta gott och uppleva Greklands natur och kulturliv medförde det att vi valde bort vissa av de turistattraktioner som vi blivit rekommenderade och satsade istället på de två största - Lindos och Rhodos gamla stadsdel.

Lindos, en pittoresk by på östra sidan av Rhodos ligger mycket vackert med utsikt över havet.

Högst upp på berget finns en borg med ett akropolis. De allra flesta byggdelar i kolonnerna har ersatts mot "nya" delar vid den ständiga restaureringen, dock utan att förstöra karaktären.

Om man mot förmodan inte orkar gå hela vägen upp går det att åka åsnetaxi.

Förutom akropolis vimlar det av mysiga små gränder med vitkalkade stenhus. Riktigt grekiskt!

Öns andra stora turistmagnet är Rhodos stads gamla stadsdel innanför det medeltida muren. Där trängs ett uppsjö av restauranger, butiker och väldigt många katter...

Utanför den gamla stadsdelen finns hamnen och de kända väderkvarnarna tillsammans med hjortarna som på sina piedestaler blickar ut över inloppet. Vi försökte hinna fram innan det skymde allt för mycket och med andan i halsen hann vi precis fota innan mörkret lade sig över staden och hamnen.

Förutom all arkitektur, kultur och alla turistbutiker bjöd ön också på en uppsjö av vackra blommor, buskar och träd! Med kameran i högsta hugg försökte jag föreviga många av de, för Sverige, ovanliga trädgårdsblommorna...

... Alla semestrar har dock ett slut, så också våran. Med sol, värme och en massa upplevelser i bagaget styrde vi kosan mot hösten och kylan i Sverige.

• Comments(2)//www.pitebyggnadsvard.se/#post250

Burträsk

Hembygd, museum & utflyktsmålPosted by Erica Duvensjö Wed, September 17, 2014 22:48:56
I helgen var det "familjehelg". Det innebär att gårdsbutiken stängs under lördagen och vi drar på husvagnshelg i närområdet. Denna helg gick minisemestern till det västerbottniska samhället Burträsk.

Självklart var ett besök på Västerbottensost ett måste. Till min glädje hade de en liten "lekstuga" möblerad som ett riktigt bondhem.

Har ni sett så otroligt sött!! Allt i barnvänlig storlek - vilket jag märkte då jag skulle ut från "stugan". Ibland duckar man helt enkelt för lite...

Eftersom vid bodde på Burträsk camping vars närmsta granne är hembygdsområdet var vi självklart tvungna att kolla in byggnaderna.

Några vackra vyer över väggmålningar, schabloner och antika skåp.

Eftersom kyrkstaden i Burträsk brann år 1930 blev endast en kyrkstugebyggnad kvar. Den är nu i hembygdsgårdens händer och där visas även en stående utställning om kyrkstugelivet förr.

I en av stugorna fanns en utställning med gamla kläder - allt från underkläder till vackra klänningar.

Idag agerar ett antal större hus kyrkstugor till den närliggande kyrkan. Pampig entré med kolonner och ornament.

Helgen i Burträsk överträffade verkligen våra förväntningar. Med en sol som strålade från en blå himmel, hemtrevligt hembygdsområdet, några riktiga guldkorn i samhället - då särskilt Saluhallen i centrum samt den krans/höstarrangemangsdag som gick av stapeln på hembygdsområdet under lördagen blev vår tripp väldigt lyckad förutom att vår äldsta son blev brakförkyld under lördagen smiley

Just höstpysslandet får ett eget blogginlägg vid ett senare tillfälle. Anledningen - det blev en himlans massa inspirationsbilder på både kransar och blomsterarrangemang.

• Comments(0)//www.pitebyggnadsvard.se/#post238

Veteranbilar på Swensbylijda

Hembygd, museum & utflyktsmålPosted by Erica Duvensjö Tue, September 09, 2014 15:51:28
I början av augusti var det veteranbilsträff på friluftsområdet Swensbylijda utanför Piteå. Vi var på plats under en skön och varm augustikväll - och med kameran i högsta hugg smiley
Flertalet bilar från tidigt 1900-tal till "moderna" rariteter var på plats, prydligt uppställda på gräsmattan framför Swensbylijdas mysiga café.

Jag är väldigt svag för de riktigt gamla trotjänarna. Har ni sett denna variant - med svärmorslucka baktill?!

Både BMW och Buick fanns representerade i olika varianter och årsmodeller...

... samt några riktiga skutor med vingar och vaxade karosser.

Sist, men absolut inte minst, såg vi detta söta ekipage - en Volvo med den hederliga gamla SMVn baktill.

• Comments(0)//www.pitebyggnadsvard.se/#post237

Slåtterdagar på Hägnan

Hembygd, museum & utflyktsmålPosted by Erica Duvensjö Wed, September 03, 2014 09:19:02
I somras gick de årliga slåtterdagarna av stapeln på friluftsmuseet Hägnans område i Gammelstad, Luleå.
Självklart var jag på plats med kameran för att dokumentera sommarens mysiga och nostalgiska event.

Familjen Lundgren från Blåsmark utanför Piteå utförde som vanligt årets slåtter med hästar från Stall-Lillberget.

Mia från Hägnan är en av de kvinnor och män som dagen till ära är klassiskt vardagsklädd.
Lars-Olof från Stall-Lillberget tar sig en fikapaus i solskenet.

Fikavagnen är uppdukad med salt strömming, långfil, tunnbröd och kaffe med dopp.

Gamla trasmattor är utlagda på gräsmattan, kanske något att anamma till nästa sommar?!

Dagen var, trots nästan 30 graders värme, väldigt trevlig och nästa års slåtterdagar är redan inbokade i kalendern smiley

• Comments(0)//www.pitebyggnadsvard.se/#post236

Försommarsemester

Hembygd, museum & utflyktsmålPosted by Erica Duvensjö Wed, July 09, 2014 00:02:17
När man har ett företag som går för högtryck under sommaren så gäller det att ta semester innan alla andra får det.

I slutet av maj/början av juni åkte vi på husvagnssemester med siktet inställt på Kolmården och Harry Potterutställningen i Norrköping.
Här kommer några höjdpunkter från vår resa...

Efter ett par dagar utefter vägarna kom vi fram till min moster med familj utanför Västerås. En av dagarna spenderade vi vid friluftsmuseet Vallby i Västerås, alltid värt en resa!
Här finns också det så exotiska nappträdet smiley

Efter några dagar fortsatte vår resa söderut. Den alltid så vackra Slaka kyrka utanför Linköping...
... samt en väldigt unik gammal ruin av okänt ursprung hann vi titta lite närmare på.

Vi hade redan från start siktet inställt på Harry Potterutställningen, en vandringsutställning som invigdes bara dagarna innan vi kom dit, men är man i Norrköping så är det ju inte mer än rätt att hinna med en snabb sightseeing.
Vad vore Norrköping utan ett besök vid strykjärnet - arbetsmuseet i stan! Sedan bar det iväg till utställningen i raskande fart...

Eftersom det rådde fotoförbud på utställningen är detta en av få kort vi fick ta. Med sorteringshatten på huvudet valdes vi in i "skolans" elevhem.
Detta är faktiskt en av få bilder som jag finns framför kameran och inte bakom smiley

Under ett antal nätter ställde vi upp husvagnen i Söderköping. En vacker stad med pittoreska hus, Göta kanal och inte mindre än två kyrkor!

Självklart gjorde vi ett proviantstopp på glassbaren Smultronstället. MUMS!!

Semestern avslutades med en dag på Kolmården. Dagen bjöd på surikater, elefanter, delfinshow, mys med getter och griskultingar samt höjdskräck då jag och vår äldste son Alex bemästrade... nåja... vår höjdrädsla och åkte safaribanan - en linbana stundtals högt över trädtopparna. Gissa om det var någon som var skakis i benen efteråt... Men vi överlevde smiley!

Efter ca 10 dagar var vi så hemma igen, lagom till skolavslutningen! Tänkt vad sommaren känns lång då man redan i maj åker på semester!
Trevlig sommar till er alla!

• Comments(0)//www.pitebyggnadsvard.se/#post234

Storegården Alboga, Borås

Hembygd, museum & utflyktsmålPosted by Erica Duvensjö Thu, May 22, 2014 11:06:29
I detta blogginlägg fortsätter vår påskresa från Halmstad till Västerås och denna gång har turen kommit till Borås och byn Alboga några mil utanför staden. Där bor Sarah som driver den otroligt mysiga butiken Storegården, generalagent i Sverige för färgen Annie Sloan.
Detta är förövrigt det senaste tillskottet av färger du kan köpa av oss! Vi säljer nu Annie Sloans Chalk Paint för alla i Norrbotten och Västerbotten.

Gårdsbutiken är inredd som en bostad, snarare som en butik. I köket samsas porslin och vackra inredningsdetaljer i lantlig stil.

I införkammaren finns det kreativa "Annie Sloanrummet" där kurser i målning med Annie Sloans färgsystem anordnas.
Våra kurser kommer vi köra igång under hösten så håll utkik på vår hemsida efter datum för dessa.

En trappa upp möts man av ljusstakar, lampor, tyger och vackert bäddade sängar.

Här finns också sovrummet med denna härligt somriga tapet. Visst är fåtöljen som gjord för rummet!!

Det är denna röda lilla stuga som nu tjänar som gårdsbutik. Med slamfärgsmålad fasad, snickerier i en grön umbranyans och en ytterdörr målad med ockragul kulör är detta verkligen en riktig pärla och väl värt ett besök om ni har vägarna förbi smiley

Vill du också få ett lika vackert hus? Inga problem! Vi har både ljus rödfärg, linoljefärg i rätt kulör till både dörrar och fönster.

Välkommen till oss i Pite-Långnäs!

• Comments(0)//www.pitebyggnadsvard.se/#post232

Halmstad

Hembygd, museum & utflyktsmålPosted by Erica Duvensjö Mon, May 12, 2014 16:27:58
Under påsken tog vi en tripp ner till den södra delen av landet för att hämta vår nya husvagn samt hälsa på vänner och släkt.
Vårt första stopp var Halmstad där vi hämtade upp husvagnen som stått parkerad sedan i vintras hos goda vänner. Vi stannade ett par dagar i Halmstad då vi ändå hade åkt så långt, och hann med både Tylösand, kyrkor och en rundvandring i centrum.
En av de första hållpunkterna i vår sightseeing var denna otroligt vackra kyrka - Snötorps kyrka.Med tinnar, torn och blyinfattade fönsterrutor var denna sexkantiga kyrka en av de vackraste jag någonsin sett. Den invigdes 1883 och ritades av Emil Viktor Langlet.
Tänkt att en ventil kan vara ett så fint inslag på fasaden.

Många av detaljerna och fönster på landets kyrkor målas med linoljefärg just för att de ska hålla mot väder och vind i många generationer. Vill du veta mer och linoljefärgens bevarande egenskaper? Kom in till oss!

Bredvid kyrkan står som sig bör prästgården.

I centrala delarna av Halmstad fick vi uppleva några riktiga gobitar i arkitekturväg.
En chokladverkstad - vilken tur att jag inte bor granne med den ;-)

Lägg märke till jacken i husfasaden - skulle tro att det är arkitektens sätt spexa till det lite.
Brunnslock med tänktvärda ord - hur häftigt som helst!

Förutom Snötorps kyrka så besökte vi också St Nicolai kyrka i Halmstad, en kyrka med anor från 1400-talet vilket syns i de välvda gotiska bågarna.

En inmurad ljusstake i en av kyrkans inre pelare.

Sedan bar det av till Tylösand. Vi hade verkligen tur med vädret, även om det blåste en hel del.

Även om solen visade sig så kändes det inte så lockande att ta sig ett bad - inte i april iaf.

Eftersom jag är förtjust i arkitektur tog vi en rundtur med bilen i kvarteren runt Tylösand, och vilka bostadshus vi fick se!! Arkitektritade byggnader med allt från fyrkantiga linjer till runda takkonstruktioner.

Efter Halmstad ställde vi in siktet på Västerås med ett mellanstopp i Falkenberg hos goda vänner. Detta får ni läsa om i nästa inlägg...

Många av dessa byggnader smälter in så bra då de är målade och behandlade med naturliga material såsom slamfärg, linolja eller tjära. Lokalproducerad tjära finner du hos oss!